Hoe kom je aan klanten als beginnend nagelstyliste?

Je bent klaar met je nagel opleiding. Je hebt je certificaat op zak. En nu wil je geld verdienen. En om dit te doen heb je klanten nodig. Maar hoe kom je aan klanten als beginnend nagelstyliste?
Misschien maak je al mooie nagels en wil je meteen beginnen met werken op klanten. Of je wil eerst op modellen oefenen voordat je op echte klanten gaat werken. Waar je ook voor kiest, één ding is zeker: mensen moeten wel weten dat je nagels doet en waar ze jou kunnen vinden.
Ik kreeg mijn eerste nagelstyling certificaat 10 jaar geleden. Daarna begon ik op een andere cursist te oefenen. Zij deed mijn nagels en ik deed haar nagels. Toen ging ik op een paar vriendinnen oefenen. En langzamerhand deed ik de nagels van meer mensen in mijn omgeving. Stap voor stap ging ik uitbreiden. En na een paar jaar had ik een vaste klanten bestand.
Had ik dit sneller kunnen doen? Waarschijnlijk wel. Maar toen had ik niet zoveel kennis als ik nu heb.
Maar hoe kom je dan aan je eerste klanten? In deze blog deel ik 5 manieren met je om je op weg te helpen!

5 Manieren om nieuwe klanten naar je salon te krijgen
1. NAGELS DOEN BIJ KENNISSEN
Het kan spannend zijn de eerste keer dat je nagels doet bij een onbekende. Daarom raad ik je aan om bij bekenden te beginnen.
Als je nog in een opleiding zit dan werk je waarschijnlijk op modellen in de lessen. Je modellen zijn ideaal om op te oefenen thuis. Je zou kunnen aanbieden dat je hun nagels doet voor een bepaalde periode. Dit geeft je de kans om je technieken onder de knie te krijgen. En het geeft je minder tijdsdruk. Hierdoor krijg je ook kans om je zelfvertrouwen op te bouwen.
Nodig familie en vrienden uit voor een afspraak. Doe hun nagels zoals je geleerd heb van je lessen. Ga niet over je grenzen heen. Dus als ze komen met afbeeldingen van Pinterest, ga daar niet op in.
Bied een goede service aan. Breekt een nagel tussen de afspraak door, repareer hem dan gratis. Dit zullen ze waarderen. En jij kan nagaan waarom het gebroken is. Hier leer je enorm van.
Dus neem de tijd. Zo ontstaat er kwaliteit. Dan zal je merken dat ze jou aan hun vriendenkring of collega’s gaan aanbevelen. En mond op mond reclame is helemaal gratis!

2. WEBSITE
Ook al werk je alleen in je salon en ben je net begonnen: je hebt wel een website nodig.
Mensen gaan snel naar Google op zoek naar informatie. Dus zorg dat ze je kunnen vinden.
Een website laat zien dat je professioneel bezig bent. Het is een visitekaartje en etalage tegelijk, vol informatie over je salon.
Vaak willen toekomstige klanten een idee krijgen van waar ze straks terecht komen. Je kan op je site vertellen wie je bent en welke behandelingen je doet. Geef ook algemene informatie zoals contact informatie (adres, telefoon en e-mail) en je openingstijden en de prijzen.
Het is steeds eenvoudiger en betaalbaarder om een eigen website te bouwen. Maar je wilt ook zo hoog mogelijk in Google Search komen. En daarvoor moet je website wel geoptimaliseerd zijn (qua snelheid, mobiel-vriendelijkheid, zoektermen, etc). Vraag dus na bij wie jouw website bouwt, of deze kennis aanwezig is. Én het is aan te raden dat je achteraf de mogelijkheid hebt om eenvoudige aanpassingen zoals prijzen veranderen of foto’s toevoegen, zelf te doen. En niet afhankelijk bent van iemand anders.
Het kan dus best wat werk, tijd en geld kosten om een goede website te bouwen. Maar dit is een investering die zich terug zal verdienen!

3. SOCIAL MEDIA
Social media heb je in allerlei vormen en het is een plek waar jij klanten kan vinden en waar zij jou kunnen vinden. Je hebt bijvoorbeeld Instagram, Facebook, Pinterest en TikTok.
Ga je eens goed verdiepen in de verschillende vormen en kijken welke je het meeste aanspreekt. En waar je denkt dat jouw doelgroep het meest actief op is. Kies een platform en maak een account aan. Dat is altijd gratis. Als je niet weet hoe dat in zijn werk gaat, dan kan je hulp vragen aan iemand die daar verstand van heeft. Of je kan een cursus volgen of Googelen naar informatie. Je kunt over bijna al dit soort vragen YouTube instructiefilmpjes vinden!
Plaats regelmatig foto’s of filmpjes van je werk. Deel informatie zoals je diensten, aanbiedingen, nieuwe producten en leuke verhalen.
Op social media kan je voor een relatief klein bedrag adverteren. Hierdoor kan je mensen bereiken die interesse hebben getoond in jouw soort diensten. Ook kan je een specifieke doelgroep instellen zoals het geslacht, leeftijd en de regio. Op die manier worden jouw advertenties getoond aan het soort mensen die je zoekt.
Social media kan ingewikkeld zijn. En bij elk platform heb je verschillende soorten berichten die het wel of niet beter doen als een ander. Daar zitten strategieën achter. En daar kan je je stap voor stap in gaan verdiepen. Ook hier is online veel gratis informatie over te vinden.

4. OPENINGSACTIE
Mensen houden van aanbiedingen. En een aanbieding is een makkelijke en niet al te dure manier om mensen naar je salon te trekken.
Breng je salon onder de aandacht door een leuke openingsactie te bedenken.
Dit kan op verschillende manieren. Zoals korting geven op een eerste en tweede afspraak. Of door gratis producten aan te bieden of een extra behandeling weg te geven. Of door twee afspraken aan te bieden voor de prijs van één.
En promoot je actie. Zoals eerder benoemd kan je social media gebruiken maar er zijn ook andere manieren.
Zo kan je flyers (laten) printen en uitdelen in je omgeving. Breng ze naar de kapper, dames mode winkels, verenigingen en deur aan deur. Of hang posters op in lokale gebouwen of bij verengingen.
Vraag aan kennissen of ze voor jou ook flyers willen uitdelen.
Vraag aan andere ondernemers zoals een schoonheidsspecialist of een kleidingzaak in de buurt of je elkaar kunnen promoten.

5. DEMONSTRATIES BIJ LOKALE EVENEMENTEN
Dit is een manier om meer bekendheid te krijgen in je lokale omgeving.
Geef demonstraties bij een ladies night, een evenement of iets voor een goede doel. Je kan handmassages doen, gelpolish opbrengen of een nailart bijvoorbeeld.
Zorg dat je eigen nagels er altijd netjes verzorgd uitzien omdat jij het visitekaartje bent van je salon.
Deel je flyers uit en geef informatie aan mensen. Het belangrijkste is dat ze weten wat je ze kan aanbieden en waar ze jou kunnen vinden. Zodat áls ze een nagelstyliste nodig hebben, ze aan jou denken.
Gebruik kwaliteitsproducten voor je demonstraties. Doe navraag bij je groothandel. Zij kunnen je hulp en advies geven over de producten.
TIJD VOOR ACTIE! TREK NIEUWE KLANTEN NAAR JE SALON
Ik heb nu een aantal ideeën gedeeld over hoe je aan nieuwe klanten komt als beginnend nagelstyliste.
En nu is het tijd om een of meerdere van deze ideeën uit te proberen. Ik wens je veel succes!
Vond je deze tips behulpzaam of heb je zelf ook tips? Dan hoor ik dat graag in de reacties.
Heb je het gevoel dat je geen nieuwe klanten aan kunt trekken omdat je nagel skills onvoldoende zijn? Of weet je niet welke kant je op wil? Dan kunnen we daar altijd samen over brainstormen.
Hier vind je meer informatie over de Opleiding Tot Nagelstyliste zoals die bij Beau4Nails wordt gegeven.
Heb je andere vragen of ben je geïnteresseerd in een gratis mini-les? Maak dan geheel vrijblijvend een afspraak met mij.
Wil je op de hoogte blijven van onze producten, opleidingen en laatste nieuwtjes, dan kan je je via deze link inschrijven voor de nieuwsbrief:
Donna