fbpx

Waarom komen mijn klanten niet terug?

donna nagelstyliste

Je bent beginnend nagelstyliste en al aardig op weg met acties om je klantenbestand op te bouwen. (Zie ook mijn blog “Hoe kom je aan klanten als beginnend nagelstyliste?”) Het is een super leuke en spannende tijd. En waarschijnlijk heb je al wat eerste setjes geplaatst. Dan vraag je je nu misschien af: “waarom komen mijn klanten niet terug?”

Je begint je af te vragen:

‘’Vonden ze de behandeling te lang duren?’’

“Vonden ze de nagels niet mooi?’’

‘’Zijn ze naar iemand anders gegaan?’’

‘’Vonden ze mij te duur?’’

‘’Zijn de nagels niet goed blijven zitten?’’

Dit zijn allemaal vragen die je bezig kunnen houden. Maar waar je geen antwoord op hebt. En als je er nog niet gek van wordt, dan word je er in elk geval onzeker van.

Toen ik 10 jaar geleden begon werd ik ook eens wakker midden in de nacht. Ik had een nachtmerrie gehad over dat ik de “bond” vergeten was. En ik maakte me zorgen dat de klant wakker zou worden met 10 losse nagels in haar bed.

Deze momenten van onzekerheid en twijfels overkomen ons allemaal. Maar gelukkig kan je daar iets aan doen.

WAAROM KOMEN MIJN KLANTEN NIET TERUG

Hoe precies? In deze blog deel ik 5 tips met je over hoe je nieuwe klanten tevreden kan houden!       

5 tips om je nieuwe klanten tevreden te houden

1. Houd goed contact

Je hebt bij je nieuwe klant een set nagels gemaakt. Ze verlaat de salon en zegt dat ze jou gaat bellen voor een nieuwe afspraak. Dan weet je niet of dat echt gaat gebeuren.

Doe het volgende:

  • Neem de contact gegevens op van je klant bij de eerste afspraak
  • Bel of app haar na een week. En vraag hoe het gaat met de nagels

Dit zal ze waarderen.

  • Is ze tevreden? Vraag of ze een tweede afspraak wil inplannen
  • Heeft ze problemen met de nagels? Bied een gratis reparatie aan
  • Na de reparatie vraag je of ze een nieuwe afspraak wil maken

Het beste is om ze meteen na een afspraak in te plannen voor de volgende. Zorg dat er niet teveel tijd tussen zit. Rond de 3 weken gemiddeld. Dan zit je goed.  

En laat je klant weten hoe en wanneer ze jou tussentijds kan bereiken. Dit maakt de stap kleiner dat ze contact opneemt als er iets is.

En je kan haar een reminder sturen zodat ze de afspraak niet vergeet.

houd goed contact

2. Zorg dat ze zich speciaal voelen

Mensen vinden het fijn om te weten dat er iemand om ze geeft. Maar hoe ga je dat doen?

  • Gebruik hun naam
  • Onthoud belangrijke gegevens of gelegenheden
  • Onthoud wat ze lusten om te drinken

Deze informatie kan je noteren op je klanten kaart. En je kunt er snel een blik over werpen voor de behandeling begint.

Neem de tijd om een relatie op te bouwen met je klant. Vraag hoe het gaat met de kinderen of met hun werk. Vertel ook iets over jezelf. Maar zit niet alleen te vertellen over je eigen problemen.

  • Luister naar je klant
  • Stel wat vragen
  • Wees niet bang voor stilte momenten

Vraag of alles naar wens is. Misschien met een kleine aanpassing hier en daar maak je hun ervaring nog specialer.

Tenslotte: de klant komt op de eerste plaats voor mooie nagels. En het is voor sommigen een moment voor zichzelf. Dan willen ze even genieten van de rust. Gun ze die rust. Dat moet je leren aanvoelen.

waarom komen mijn klanten niet terug

3. Maak duurzame (mooie) nagels

Wees eerlijk tegen jezelf over je eigen kennis en kunde. Als je je onzeker voelt en beloftes maakt die je niet waar kan maken, dan kan dat spanning veroorzaken. Het is niet de bedoeling dat je alle wensen van de klant opvolgt.

Laat je klant weten wat je voor hun kan doen.

Vraag jezelf af:

  • Welke nagelbehandeling vind ik leuk om te doen?
  • Bij welke onderdelen heb ik moeite?
  • Wat zou ik willen verbeteren?
  • Hoe ga ik dat verbeteren?

Misschien heb je verschillende systemen geleerd zoals acryl en gel. Maar dat je je alleen comfortabel voelt met één systeem. Dan is er niets mis mee om alleen met één systeem te werken.

Voer alle behandelstappen zo goed mogelijk uit. Dan heb je het meeste kans dat ze goed blijven zitten tot de volgende afspraak.

maak duurzame nagels

4. Zorg voor een prettige sfeer

Hoe zorg je voor een prettige sfeer?

  • Zorg voor een nette entree: schone ramen, uitnodigende etalage, geen afgebladderde verf op de deur, geen spinnenwebben in het zicht
  • Als je aan huis werkt: zorg voor een opgeruimde weg naar je salon. Geen schoenen, speelgoed, kattenbak of wasgoed in het zicht
  • Als je in een salon werkt: zorg voor een nette balie en wachtruimte, niet overal stapels oude tijdschriften en koffie kopjes
  • Gebruik geurtjes. Zoals luchtverfrissers, diffusers of verse bloemen
  • Zet een leuke playlist aan als achtergrond muziek
  • Hou de salon schoon. Zowel de ruimte zelf, als de apparatuur en producten.
  • Laat je glimlach zien! (ook als je zelf een off-day hebt 😉)
prettige sfeer

5. Gebruik een spaar systeem

Mensen worden blij als ze iets gratis krijgen. Een spaar systeem is een goede manier om dit te doen. En het verhoogt je klantenbinding.

Maak je spaarkaart zelf of laat het ontwerpen. Elke keer als je klant een behandeling heeft gehad, geef je een stempel. Bij een bepaalde hoeveelheid stempels kunnen ze de spaarkaart inleveren voor iets leuks.

Bedenk maar iets. Zoals een gratis behandeling, extra nailart, een gratis product of korting.

WAAROM KOMEN MIJN KLANTEN NIET TERUG

NU HEB JE 5 TIPS HOE JE NIEUWE KLANTEN TEVREDEN KAN HOUDEN

Ik vond het leuk om deze tips met je te delen.  

Als dit iets is waar je moeite mee hebt, dan is dit je kans om actie te ondernemen.

Als je je klanten tevreden kunt houden, is dat de eerste stap in het opbouwen van een vaste klantenbestand. En het opbouwen van een stabiel inkomen.

Staan jouw nagel skills je in de weg? Dan bied ik perfectie en privé trainingen aan.

Vond je deze tips behulpzaam of heb je zelf ook tips? Dan hoor ik dat graag in de reacties. Heb je andere vragen? Stuur een WhatsApp:

Wil je op de hoogte blijven van onze producten, opleidingen en laatste nieuwtjes, dan kan je je via deze link inschrijven voor de nieuwsbrief:

nieuwsbrief beau4nails

Donna

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *